2. 4. 2012

Potenciál cyklistiky

Přestože České Budějovice mají ideální morfologii pro rozvoj cyklistiky, v porovnání se stejně velkými městy, které mají štěstí na rovinatý terén, je zde procento cyklistů poloviční. Je to způsobeno nedostatečnou a nekvalitní sítí cyklostezek a cyklotras, které jsou zde pořád chápány jako rekreační a nikoliv dopravní systém. Nejlépe je to vidět při rekonstrukci běžných českobudějovických ulic, kde se i přes milionové dotace EU (až 85 procent nákladů) s cyklistou nepočítá a ten má tak na výběr mezi chodníkem a silnicí.

Při strategickém plánování a zpracování nového generelu cyklostezek by město mělo uvažovat nikoliv se současným stavem, ale s potenciálem, který cyklistika má a který se bude s rozvojem technologie elektrokola jednoznačně zvyšovat. Jestliže IPOD počítá do roku 2030 s nárůstem automobilové dopravy o desítky procent a na tuto kapacitu navrhuje silnice, tak u cyklostezek by se mělo postupovat naproto stejným způsobem. 

Proč podpora cyklistiky v každodenním životě? Protože každý budějičák, který přesedne z auta na kolo, znamená v ranní špičce o jedno auto na silnici méně a to za cenu řádově desetkrát menších investic do infrastruktury, které jdou navíc realizovat v mnohem kratším čase, než ostatní dopravní stavby. Cyklistika je nejlevnější a nejrychlejší způsob dopravy na vzdálenost 5 kilometrů. Samozřejmě není pro každého, ale pokud je zde potenciál 45 procent každodenních cest do zaměstnání, město by ji mělo podporovat daleko více, než to dělá dosud. Máme tu od přírody mnohem lepší podmínky než Liberec nebo Brno, ale je potřeba na kolo dostat lidi, kteří se současného provozu bojí (design ulice má reflektovat jejího nejslabšího uživatele, nikoliv SUV).

PS. Termín COPENHAGENIZATION vznikl jako novotvar v důsledku systematické práce dánské Kodaně na designu a urbanismu veřejného prostoru. Jeho velkým propagátorem je architekt Jan Gehl nebo starosta Bogoty Enrique Peňalosa. Během posledních let se koncept ulice, kde hlavním měřítkem je chodec a cyklista, rozšiřuje do dalších měst ...

Text / Mirek Vodák

6 komentářů:

  1. Mirku, je možné někde nalézt více informací o Copenhagenizaci? Hodně zajímavé ... díky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. google :) streetfilms ... unhabitat ... jan gehl company ... zkusim toho dat dohromady vic, ale ted nestiham. na konci roku by tu podobnych clanku melo byt vic, prave v konkretni souvislosti s CB, aby si to lidi mohli vzit a jit s tim za svym politikem :)MV

      Vymazat
    2. A samozřejmě http://www.copenhagenize.com/

      Vymazat
  2. http://relax.lidovky.cz/do-prace-na-kole-cyklisticka-kampan-auto-matu-f37-/ln-zajimavosti.asp?c=A120412_165422_ln-zajimavosti_glu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Brno a Liberec ano, a České Budějovice ne?
      Vladimír Zdvihal

      Vymazat
  3. Cyklistika je úžasný sport. Já jsem dřív na kole moc nejezdila, k cyklistice mě přivedl přítel a teď na kolo nedám dopustit :-) . Je to také hodně ovlivněné výběrem kola. My máme kola od značky TREK a každou jízdu si užíváme. Když jsme kola vybírali, tak jsme hledali nějaké slevy kol. Pak se totiž dají sehnat dobrá kola za rozumnou cenu :-) .

    OdpovědětVymazat