17. 5. 2012

Příčina a následek

Dopravní inženýr Václav Malina, jeden z nejlepších projektantů v oboru: "Doprava je vyvolaný jev. Na počátku je urbanismus a uspořádání funkcí ve městě. Dopravní inženýr by měl eliminovat dopravu. Je to podobné jako v kuchyni. Musíte mít vedle sebe související funkce a pak se málo naběháte."

Dopravní tok ve městě lze popsat velmi jednoduše. Existují zdroje dopravy (zpravidla tam, kde lidé bydlí) a existují cíle dopravy (zpravidla tam, kde lidé pracují, nakupují a tráví volný čas). Pak existuje tranzitní doprava v objemu 10-15 procent. Pokud je mezi zdrojem a cílem dopravy přijatelná vzdálenost a vhodná morfologie terénu (obojí Budějovice mají), jsou to ideální podmínky pro cíl 45 procent vnitroměstské dopravy přesunout na kolo, jako je tomu v Kodani (více zde).

Proč tahle strategie? Možná se vám to zdá jako utopie, ale proti stavbě silnic má dvě zásadní výhody: je to mnohem levnější a rychlejší řešení. Pokud sledujete zasedání zastupitelstva, víte v jakém stádiu přípravy jsou jednotlivé městské okruhy a spojky. Mluví se o termínech po roce 2020, projekty narážejí na odpor dotčených obyvatel, posudky EIA nebo nedostatek financí. Každý rok město ztratí 300 obyvatel, kteří se stěhují do okolních satelitů bez občanské vybavenosti a kvalitní MHD. Dokud 40000 lidí žije na sídlištích, kde není práce a do centra vedou tři mosty, tak to prostě autem fungovat nebude.

Na počátku je urbanismus, takže pokud radní města považují za největší problém dopravu, měli by mluvit s urbanisty a architekty. Dnes je to 321 dní ... http://tzdvihal.cz/cba/



PS. Tento blog není o dopravě, ale o veřejném prostoru. Chápu pozici auta v dnešním světě a jsem pro jeho smyslupné využití. Nechci se tu hádat o tom, kdo vozí rohlíky, abych měl ráno snídani. Snad si rozumíme. Čísla jsou orientační, z dostupných zdrojů IPODu, magistrátu, kraje a ČSÚ.

Text / Mirek Vodák

4 komentáře:

  1. Politické strany mají ve svých programech fráze jako "řešení dopravy" a "podpora cyklistiky". Už 22 let se je snaží naplňovat ... ale moc to nejde. Bez jasného cíle čeho, kdy, jak a proč chci v dopravě dosáhnout to nefunguje. Jasný cíl je 45 procent a 50 kilometrů páteřní sítě cyklostezek na území města během 10 let. Znamenalo by to minimálně stagnaci individuální automobilové dopravy, možná i její pokles. Tyhle věci reálně fungují, stačí přebírat úspěšné koncepty. MV

    OdpovědětVymazat
  2. Pustťe si alespoň prvních deset minut rozhovoru:

    http://www.rozhlas.cz/radiowave/bourani/_zprava/bourani-s-vaclavem-malinou--1059552

    OdpovědětVymazat
  3. Je to tak, jen co se týče transitu, těch 10 procent transitu není zanedbatelné číslo (tranzitní doprava má úplně jinou skladbu dopravního proudu). Ale většina dopravy vzniká a zaniká ve městě, kde jsou zdroje a cíle. A pokud zdroje a cíle nedávají svým umístěním smysl, dopravní inženýr to nevyřeší, ten pouze umožní, aby se zdroje a cíle propojily a aby to propojení fungovalo. Jenže těch zdrojů a cílů je mnoho a dohromady to už fungovat nemusí. Postaví se někde nový obchodní dům a priority dopravy se otočí o 100%. Kvalitní urbanismus s logickým rozmístěním funčkních náplní města ulehčí dopravě, pomůže ji eliminovat. A kvalitní dopravní návrh ji zeliminuje znova. Nejde než souhlasit. Pan Malina je odborník na slovo vzatý, znám ho osobně, pracoval jsem pod ním skoro 4 roky. Doufal jsem, že v rádiu řekne také svoji oblíbenou a pravdivou frázi: "Doprava se chová jako voda, co jí umožníte, to zaplaví".

    Zbyněk Píša

    OdpovědětVymazat