13. 6. 2012

Revitalizace kulturního domu ve Vodňanech

Do architektonické soutěže "Vodňany - obnova kulturního domu" se přihlásilo 35 autorů se svými soutěžními studiemi. Porota, které předsedal doc. Ing.arch. Petr Kovář ocenila poměrně vysokou úroveň celé soutěže a v této souvislosti rovněž i přístup samosprávy města Vodňan k postupné obnově zanedbaných míst a domů nacházejících se na území města. První místo ve veřejné architektonické soutěži o návrh získal tým architektů ve složení Ing. Jaroslav Lesenský, Ing.arch. Pavel Lesenský a Ing.arch. Petr Fogl

Hodnocení poroty:

Návrh zaujal výborně zpracovanou koncepcí univerzálního sálu, který může sloužit pro divadelní představení i promítání filmů. Přínosem je prohloubení jeviště. Po zasunutí sedaček bude prostor dobře fungovat i jako sál s rovnou podlahou pro plesy nebo konference. Výraznou přidanou hodnotou je možnost otevřít prostor jeviště směrem k jihu do parku. Vzniká tím atraktivní scénický prostor pro pohled zevnitř sálu i z venku a podium pro letní exteriérové akce. Všechny ostatní požadované provozy kulturního domu jsou přístupné z hlavního foyer - knihovna se otevírá směrem do parku, kavárna, malý sálek, klubovny a mateřské centrum jsou situovány k západu. V této části by bylo dobré upravit dispozici v souladu s přesnými požadavky zadavatele (větší prostor pro mateřské centrum, příchod do malého sálu jen přes kavárnu, možnost otevřít kavárnu a mateřské centrum do exteriéru).

Návrh je civilní, kompaktní a úsporný. Architektura domu je založena na čistých až minimalistických objemech prolomených prosklenými stěnami. Výraz stavby je soudobý, elegantní a dobře reprezentuje kulturní a společenskou funkci stavby. Navržené materiály (jemná omítka, pohledový beton, plechové panely) korespondují s architektonickým řešením a přiznávají původní a doplněné objemy stavby.
 

Autorská zpráva: Vodňany – obnova kulturního domu
Ing. Jaroslav Lesenský, Ing.arch. Pavel Lesenský a Ing.arch. Petr Fogl

Současný stav

Kulturní dům ve Vodňanech se nachází na hranici historického centra a má jasně definované průčelí, které se obrací směrem do města. Před kulturním domem se nachází příjemný park se vzrostlou zelení. Park křižují pěší trasy, které spojují dopravní terminály (autobusové a vlakové nádraží) s centrem města. Kulturní dům je tak umístěn na přirozeném místě setkávání. Budova ze 70. let minulého století má své architektonické kvality, které byly v průběhu času znehodnoceny pozdějšími přístavbami a přestavbami. V současnosti můžeme konstatovat, že současný stav kulturního centra již nevyhovuje současným požadavkům na kulturní a společenská centra 21. století.

Navrhovaný stav

Myslíme si, že myšlenka blackboxu je adekvátním řešením, jak kulturní dům oživit a přenést ho z minulého století do současnosti. Nejdůležitější výhoda blackboxu je možnost jeho variabilního využití pro různé kulturní a společenské akce. Blackbox umisťujeme na místě původního hlediště domu, a to při maximální snaze zachovat co nejvíce z původních nosných konstrukcí. V návrhu jsme se dále snažili využít velkého foyeru, které je v současnosti po většinu dne prázdné a přeměnit ho v místo setkávání. Jednotlivé provozy kulturního domu jsme proto v návrhu umisťovali tak, aby měly do foyeru přímý vstup (blackbox, knihovna, kavárna, digitální kinosál). Knihovnu navrhujeme umístit podél východní fasády, která umožňuje pohledy do parku. Kavárna, digitální kino, kanceláře a klubovny jsou umístěny podél západní fasády. Mělké jeviště v návrhu rozšiřujeme o pozdější přístavbu na jižní straně, kde uvažujeme s možností propojení jeviště s exteriérem – vytvoření tzv. letní scény.

Nové přístavby navrhujeme z betonových konstrukcí opláštěných v exteriéru fasádními plechovými panely. Bezrámové zasklení propojuje exteriér s interiérem - park s kulturním domem – díky tomu si můžeme vychutnant kontinuální veřejný prostor.


Výběr z ostatních návrhů:

H3T Architekti - Vít Šimek

Kruhový prstenec oblokupující “blackbox” se má stát symbolem kulturního a společenského života. Stavba je navržena tak aby nebyla patrná její orientace. Lapidární architektonická kompozice nemá mít velké formální ambice. Dispoziční uspořádání má naopak ambice propojit prostorově veškerý program umístěný v objektu. Ústředním motivem rekonstrukce je otevřenost nového objektu a  způsob jeho užívání pouze v úrovni parteru. Umožňuje v případě potřeby maximálně propojit exteriér s interiérem. Dispoziční uspořádání akcentuje význam společné haly, která se stává společným ústředním  motivem všech zadaných programů.

TING s.r.o – Dipl.-Ing. Claudia Schmidt, MgA. Štěpán Toman, Daniel Kolský, Ing.arch. Igor Hobza

Současný neutěšený stav domu „bedna s řadou přístavků“ zjednodušujeme a návrhem vytváříme jasnou a přehlednou stavbu, která se snaží v nové části co nejvíce otevřít ven a trvale zvát okolí dovnitř. Dům je  přívětivý a v měřítku okolí suverénně a jasně působí jako přirozený cíl. Doplněný hlavní sál se stává jasnou a kompaktní hmotou, které nabízí potřebné zázemí pro plánovaný provoz. Technicky je koncipován ve formě blackbox(u) s maximální variabilitou způsobu uspořádání i scénografických možností. Původní zázemí pro účinkující je doplněno a hmota budovy v této části zvýšena čímž se stávající hmota sálu neměla přístavky, ale byla kompaktnější.

Ing.arch. David Novák, Ing.arch.Matej Ruščák, Ing. Dušan Štětina, PhD.
 
Navržené řešení naplňuje předepsaný stavební program a doplňuje jej zejména o atrium, které mnohem lépe prosvětlí a provětrá společenské prostory v přízemí jako je kavárna, klubovny apod. Multifunkční „blackbox“ a knihovna, tvoří základní pilíře hmoty a nabízí zázemí pro širokou veřejnost. Moderní a svěží design má být nadčasový, bez přehnané extravagance. Umožní člověku příjemný harmonizující pobyt v kulturním přírodně-společenském prostředí, ve kterém si návštěvník silněji uvědomí sám sebe a veškeré životní hodnoty, které ve svém důsledku člověka kultivují a umocňují jeho pozitivní životní prožitky.

2 komentáře:

  1. To je zajimavy, ze oba zde presentovane - zamitnute navrhy jsou mnohem zajimavejsi a hezci nez ten, co prijat byl. to je obycejna kostka pripominajici krematorium. A neni nahodou, ze autori vitezne studie jsou kamosi chlapcu ze zastupitelstva.jak potom chcete mit zajimavou architekturu ve Vodnanech? pripominam, ze vizualizace jsou vzdy o neco hezci nez realizace a ze tohle bude hnusna budova. gratuluji Vodnanskym prizdisracum, maji co chteji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ke každé soutěži by měla být výstava s veřejnou diskusí, tak se tam můžete zeptat, proč takhle a ne jinak (ideálně členů poroty, ať už závislých nebo nezávislých).

      Vymazat