30. 10. 2012

Deset minut ...

Kam lze z budějovického náměstí dojet na kole za 10 minut ? Kamkoliv … pokud ovšem nevyužijete oficiální cyklostezky, ale pojedete tam, kde běžne chodíte nebo jezdíte autem. Je obrovská škoda a urbanistická chyba, že jsme kdysi hlavní ulice a bulváry postupně přestavěli na silnice a parkovište. Na všech z nich jsou teoreticky možné cyklostezky, je jenom otázka na úkor čeho. Zatímco pro nás má parkovací místo vetší hodnotu než cyklostezka, v Kodani nebo Amsterdamu je tomu naopak. Jediným rozdílem je metr široký červený pruh po každé straně silnice. Proč to “nejde“ u nás?

Před měsícem proběhla, respektive projela, první Velká Budějovická Cyklojízda, které se zúčastnilo zhruba dvě stě budějčáků. Přestože panovala řada obav z ucpaného města a případných konfliktů mezi cyklisty a řidiči, nic takového se nestalo. Během půl hodiny projel peloton jak po hlavních městských ulicích, tak pěsích zonách a cyklostezkách. Smyslem pořádání cyklojízdy bylo jednak poukázat na omezené chápání cyklistiky a cyklostezek jako rekreačního a nikoliv dopravního systému a zadruhé seznámit cyklisty/občany s podobným zájmem a pokusit se vytvořit komunitu lidí, která by se těmto akcím věnovala systematicky.

Součástí akce byla i diskuze, jejímiž hlavními protagonisty byli Vít Masare z hnutí Auto*Mat a městský cyklokoordinátor Ing. Michal Šram z Odboru hlavního architekta. Většina dotazů a odpovědí se točila kolem několika základních bodů:

- má město svojí cyklostrategii (co, kde, kdy, za kolik a proč se bude stavět) ?

- jakým způsobem město podporuje cyklistiku (jak argumentuje, vysvětluje, spolupracuje) ?

- kdo zpracovává projekty cyklostezek (inženýři, architekti, policie, úředník) ?

- každodenní zkušenosti cyklistů a jejich konkrétní problémy a připomínky …

Jednou ze zásadních informací, kterou jsme se dozvěděli bylo, že město chce do roku 2015 zvýšit podíl cyklistů na vnitroměstské dopravě na 16 procent (aktuální číslo je 9/bez záruky). Stanovení takového cíle je určitě dobré, zvlášť když není (anebo by nebyl) zásadní problém s politickou shodou a financováním (cca 10 milionů ročne). Otázkou zůstává právě ona strategie, neboli jak tohoto čísla chce magistrát dosáhnout. Jakékoliv město, které chce mít významný podíl cyklistiky na celkovém objemu dopravy potřebuje dvě zasádní věci: pohodlné cyklostezky tam, kam lidé potřebují jezdit a cyklostezky bezpečné pro co největší skupinu obyvatel. Protože základní otázkou není, kolik lidí jezdí na kole teď, ale kolik by jezdilo kdyby ... potenciál tu je.

Právě úloha cyklokoordinátora je v tomto projektu naprosto zásadní. V diskuzi jsem proto navrhl, aby z jeho strany pravidelně, každé tři měsíce, probíhala prezentace toho, jakým způsobem se daří plnit schválený projekt Uherskohradištské charty (vpodstatě jsem ocitoval strategický plán města / kapitola komunikace s veřejností). Uvidíme při další cyklojízdě, která by už měla být samozřejmě s oficiální podporou magistrátu a policie.

PS. Urbanisté mají jednu zajímavou poučku: "Rozhodnutí o bydlení je i rozhodnutí o dopravě." 10 minut na kole je fajn a za tu dobu dojedete právě tam, kde se budějovická kotlina začíná zvedat. Přemýšlejte o tom, až si budete kupovat "ideální parcelu v přírodě a typový projekt zdarma". Přemýšlejte o tom, jak pojedete do práce, do školy, na hokej nebo do divadla.

Text / Mirek Vodák

Žádné komentáře:

Okomentovat