22. 2. 2012

Zapojit železnici do městské dopravy?


České Budějovice jsou se železnicí přímo historicky spjaté. Začalo to koněspřežkou a zatím bude končit IV. železničním koridorem. Železnice protíná město od severu k jihu a tvoří dnes i výraznou umělou bariéru pro automobilovou i pěší dopravu. Má však jednu obrovskou výhodu. Nemá křižovatky, má vždy přednost, nikdo jiný na kolejích nepřekáží. To jsou přímo ideální podmínky pro zahrnutí železnice do systému městské a příměstské dopravy osob.


Z města na sever vybíhají dvě větve, na jih dokonce tři, je tu síť nevyužívaných vleček. A právě na jihu města se rozvíjí výstavba bydlení. Jak se dnes převážně dopravují do města ti, kteří v tomto okolí bydlí, ale pracují a nakupují ve městě, jezdí se bavit do města? Většinou autem, jak také jinak.

Myslím, že pokud by se na území Českých Budějovic pohybovala pouze auta těch, kdo v něm bydlí, asi by na to stačilo. Takto však ráno musí pojmout všechny z okolí a odpoledne je zase z města pustit. Stačí se na jakoukoliv tuto příjezdovou trasu podívat. A že společně s auty stojí i autobusy MHD je jasné. Jsem přesvědčen, že železnice by mohla a měla, když už ji tu máme, plnit funkci vnitroměstské a příměstské dopravy a alespoň část této dopravy převzít. Jízda např. z Nového Roudného k Otýlii by trvala max. 10 min, a to kdykoliv. Co by to vyžadovalo?

Především opustit postoj, že to je nesmysl. Nová vozidla typu tramvají, tichá, rychlá. Nové zastávky na stávajících tratích v hustotě MHD, v příměstí s parkovišti pro auta, která by už do města nejela (protože už se tam nevejdou). Perfektní návaznost na stávající MHD. Výsledkem by mohlo být výrazné snížení počtu dojíždějících aut, alespoň těch žijících v blízkosti tratí, zrychlení přepravy alespoň ve směru sever-jih a možná i omezení některých zbytečně dlouhých a nákladných linek MHD směřujících do okolí města a jejich soustředění na město vnitřní.

A co teprve taková nová trať východ – západ? Že by to nešlo? Vadila by snad OBI, Intersparu, uvažovanému Scontu, kasárnám? Myslím, že by to tito naopak přivítali. Ano, je tu sídliště Vltava. Co u Globusu? Dovedete si představit takové mininádražíčko této „tramvaje“ u CineStaru? Já ano. A pak třeba dál přes letiště do Rožnova a kruh je uzavřen. A co takhle tunel pod řekou místo mostu? Peníze, u těch to vždy skončí. Ale přemýšlet musíme začít, a to i v zdánlivě utopické rovině pro mnohé bláznivého nápadu.

Strategický plán města na tuto otázku přes všechny známé problémy nezapomíná. A naše zdraví a čas snad také stojí za nějaké peníze.

06/2008
 
Text / ing. arch. Vladimír Zdvihal

9 komentářů:

  1. Nejsem si jistý, zda by to něčemu pomohlo. Ani hustá síť stávající trolejbusové a autobusové MHD nedokáže pokrýt individuální přepravní požadavky obyvatel, natož několik kolejnic směr sever – jih a západ – východ. Sledujte následující případ ze života. Dne 21. 2. 2012 jsem měl potřebu dopravit se z lokality Rudolfovská – U Srkárny do ulice L. B Schneidera. Pracoviště jsem opustil v 15.36. Ten den trpělo město extrémní kongescí, která v jiné dny je mnohem slabší. Nasedl jsem do vozu parkujícím ve dvoře a v L. B. Schneidera jsem byl za neuvěřitelně dlouhých 30 minut, v 16.06. Za jak dlouho bych tam byl MHD? Podle jízdního řádu, který vychází z průměrné hustoty provozu, tedy zcela jiné, než byla ten den je zřejmé, že cesta k nemocnici by byla o minutu kratší. Jednou bych přestupoval. Dále bych cca 4 minuty šel do požadovaného cíle. Výsledek: 16.09. Ze Schneiderovy ulice jsem následně cestoval do ulice U Trojice. Auto: 16.19 -16.36. Od domu k domu. Autobus dle JŘ: 16:25 - 16.52. Jednou bych přestupoval a ještě bych 3 minuty šel k domu. Výsledek: 16.55. Co z toho vyplývá? I v naprosto ucpaném městě se dokážu autem pohybovat rychleji, než MHD dle jízdního řádu. Mnohem pohodlněji, za podobné peníze. Jel jsem sám a nic nevezl. Pokud cokoliv povezu, co se nevejde do batohu, nebo někoho svezu, misky vah se posunou ještě mnohem více. Proč za tohoto stavu volat pro stamilionové investice k zapojení několika kolejnic do MHD, budovat příměstskou dopravu a záchytná parkoviště na kraji města?

    OdpovědětSmazat
    Odpovědi
    1. zapomněl jsem se podepsat :-)

      Pikador

      Smazat
    2. Ano Pikadore, na facebooku probehla podobná debata a je škoda že není tady :) Můj osobní názor je takový, že v tuto chvíli je to nereálná věc z poměru cena/výkon a má to několik dalších technických omezení.

      Přesto jsme rád, že ten článek vznikl. Problém nevyřeší, je to pouze zamyšlení. Potřebovali bychom reálná data a studii proveditelnosti. Mohl by ji udělat třeba některý student z ČVUT v rámci diplomky. O tom je tento blog. Iniciovat, spolupracovat a diskutovat. MV

      Smazat
    3. MV: ano, o tom to je, o zamyšlení. V rámci příměstské dopravy by to určitě význam mělo.
      Vl. Zdvihal

      Smazat
    4. A jeste k pikadorovi. Ty cisla jsou zajimavy, neches o tom napsat? Respektive muzu je nekdy pouzit na grafiku? A nechtel by si treba udelat pruzkum na tema kazdodeni cesta do prace autem a MHD? Proste jeden tyden zapisovat, jak presne dlouho ti trva dostat se z domu do fabriky a kde je nejvetsi zdrzeni a proc:) Muzu dat instrukce, jak na to a co bych potreboval. MV

      Smazat
    5. Autem to není problém, rád to budu sledovat, ale MHD by se muselo porovnávat podle JŘ. Potřebuju totiž auto jak v práci, tak doma. Napiš co bys potřeboval.

      Pikador

      Smazat
    6. No vpodstate kdykoliv pojedes stejnou trasu z domu do prace a obracene, tak si psat kolik minut to trvalo a v kolik si vyjel. Kdyz bude zdrzeni, zkusit zjistit proc (bouracka, snih). Nemusi to by kazdy den, jak te to bude bavit, pak za 14 dni udelame mapku a porovname s kolem, pesky, busem atd. Vyhody/nevyhody ... hlavne se chovej uplne normalne a zapisuj poctive, jinak to nema smysl :) Treba z toho vznikne navod a zapoji se vic lidi. Ja treba vim, ze na namesti mi to trva 13,5 minuty pesky, v zime, v lete, v desti, z hospody i do hospody ... MV

      Smazat
  2. Jedním z častých argumentů (a já s ním vpodstatě souhlasím) na facebooku bylo, že se to teď nevyplatí. Ano, je to pravda. Ale v horizontu 20 let? Solar City v Linci je moderní předměsti pro 5000 lidí, do kterého vede několik kilomterů dlouhá tramvajová trať (tunelem a po poli). Na první pohled je to hloupost a nevyplatí se to. Na druhý pohled vidíte v územním plánu koncept několika takových okrsků, které na ni budou navazovat. Uvažuje se tam strategicky v horizontu roku 2030. Mirek Vodák

    http://www.linz.at/presse/2005/200511_9656.asp

    PS. Projekt vzniká od roku 1992, my tu v roce 2012 nejsme schopni tímto způsobem myslet, natož to realizovat (viz 4Dvory).

    OdpovědětSmazat
  3. Dovolím si zkopírovat dva příspěvky z facebooku CBA:

    ČB - 94 000 obyvatel, aglomerace přes 130 000, před 20 lety ČB - 99 000, aglomerace 115 000. Počet obyvatel celkově stoupá, ale ne na katastru města. Tramvaj by měla smysl.

    Tramvaj je nově (od roku 2006) např. v italském Sassari (128 000 obyv.) nebo ve francouzském Nancy (105 000 obyv.), kde se jedna o tram on tires technology. Dále existují nově (od 2006)klasické tramvaje v jiném fr. městě - Mulhouse (110 000 obyv.) atd. Ve Španělsku se plánuje tramvajová síť v Burgosu, Jaénu (116 000), Leónu (132 000), Baracaldu (100 000!)...

    OdpovědětSmazat