26. 7. 2012

Uherskohradišťská charta



Dne 31.5.2011 podepsali zástupci města České Budějovice tzv. Uherskohradišťskou chartu, jejímž cílem je vznik sítě měst přátelských k cyklistům v ČR, která se hlásí k aktivní podpoře cyklistické dopravy, a motivovat je ke konkrétním krokům, ať již vytvořením pozice cyklistického koordinátora, přihlášením se ke kontinuální aktivní podpoře cyklistické dopravy, či se účastní na odborných seminářích zainteresovaných měst.

K podpisu charty jsou zapotřebí tři body – politická vůle o podporu cyklistické dopravy (odsouhlasení Radou města dané vize), návrh a realizace několika cyklistických opatření a ustanovení výkonné složky (cyklokoordinátora), který bude mít na starosti implementaci navržených opatření.

Jak je naplňována myšlenka Uherskohradišťské charty v Českých Budějovicích se můžete zeptat na nejbližším zastupitelstvu zástupce města ve věci UH charty Ivany Popelové a cyklokoordinátora Michala Šrama z Útvaru hlavního architekta. 


Zde je plné znění charty:




A jak reálně vypadá dopravní politika/rozvoj cyklistické dopravy v Českých Budějovicích? To vlastně nikdo pořádně neví, generel cyklodopravy stále neexistuje a výsledkem mezi lety 1997 - 2006 je pokles počtu cyklistů v dělbě přepravní práce, viz oficiální dokument: 
http://www.cyklostrategie.cz/file/cyklisticka-mesta-mesta-uh-charty-ceske-budejovice-rozvoj-cyklisticke-dopravy-v-dopravni-politice/


Od podepsání charty uplynul více jak rok a o cyklistice se ve městě téměř nemluví. Pokud chce město zvýšit podíl cyklistické dopravy na úkor individuální automobilové, mělo by se snažit tento trend propagovat a zapojit veřejnost do celého procesu. Pár set metrů asfaltu, nebo strategický dokument v šuplíku je pouze dílčí část, ale tady jde o kontinuální proces, který bude trvat desítky let. K tomu může napomoci koncept otevřené strategie, o kterém byl článek na blogu nedávno: http://cb-arch.blogspot.cz/2012/07/trebon-otevrena-strategie-mesta.html

PS, Nevymýšlejme vymyšlené: Uherské Hradiště, které je na české poměry považováno za město cyklistů a Pardubice se staly partnerskými městy projektu Central MeetBike.

Projekt Central MeetBike je společným dílem polsko-česko-slovensko-německého partnerství. Zkušenosti z německých měst mají být aplikovány v partnerských státech a jejich vybraných pilotních městech. Města Pardubice a Uherské Hradiště se sice díky projektu stanou cyklistickými laboratořemi, ve kterých budou pilotně realizována mnohá pro-cyklistická opatření, ale ambicí projektu Central MeetBike je zasáhnout svým know-how mnohem více českých měst, ať již rovinatých, či kopcovitých. Každé má sice jiný potenciál, ale má jej. V každém městě se vždy najde větší či menší procento obyvatel, kteří jízdní kolo chtějí používat každý den nebo jen občas, avšak z mnohých důvodů nemohou.


Text / Tomáš Zdvihal

1 komentář:

  1. Mozna tomu nebudete verit, ale mesto Ceske Budejovice v soucasnosti nema aktualni generel cyklostezek a na novem se nepracuje. V IPODu je shrnuti, ze strategii pro cyklostezky se nedari naplnovat. Proc asi? Protoze neni generel, nejsou terminy, neni odpovednost. Za 4 roky volebniho obdobi se postavi stezka na Borek a na Vcelnou, coz je chvalyhodne, ale porad je cyklostezka chapana jako rekreacni a nikoliv dopravni system. MV

    OdpovědětSmazat