27. 1. 2012

O demokracii

"Každou neděli zavřeme 120 km hlavních dopravních tepen na sedm hodin pro všechna motorová vozidla. Jeden a půl milionu lidí všeho věku, postavení a pohlaví vyrazí na kolo, zajde si zaběhat nebo se jen tak prochází a setkává se s ostatními, zkrátka vidí a je viděn. O Vánocích zavíráme tyto ulice na celou jednu noc a na vánoční osvětlení sem přichází více než 3 miliony lidí v průběhu té jediné noci." Enrique Penalosa, bývalý starosta Bogoty, Kolumbie. 
 
Fungoval by podobný koncept v Českých Budějovicích? Dokázali bysme na jeden den v měsíci zavřít ulici Na sadech a znovu se naučit, co to je korzovat v parku a mít piknik na trávě? Spojit tuto akci s ranním farmářským trhem a večerním koncertem? Těžko říci, zda by to fungovalo ve společnosti, která si zvykla trávit neděli v supermarketu, ale když to nezkusíme, tak to nezjistíme ...

Na minulý Den bez aut "dokázal" magistrát uzavřít náměstí na celých 6 hodin. Doufám, že příště to bude lepší, protože den má 24 hodin. Doufám, že zastupitelé si přestanou myslet, že největším problémem města je doprava. Mnohem víc než silnice nám chybí občanská společnost a transpa-rentní strategická politika.
 
PS. Existují tři možnosti jak podobnou věc prosadit: 1/ přesvědčit lidi, že se jim to líbí a takovou akci ve svém městě chtějí, 2/ přesvědčit zastupitele, že na tom lze politicky vydělat, 3/ přesvědčit soukromou firmu, že na tom jde ekonomicky vydělat.
 
Text / Mirek Vodák

10 komentářů:

  1. Silnice na Sadech je příklad místa, kde by podobná akce šla uskutečnit. Ten park je totiž poměrně mrtvý a budějčáci nejsou zvyklí ho užívat. Důvodem je hluková mapa od projíždějících aut a nekvalitní trávník. Podobným místem je Zátkovo nábřeží, o Senovážném nebo Mariánském náměstí nemluvě.

    OdpovědětVymazat
  2. Ke Kolumbii mohu přidat Mexico. Tam v hlavním městě na neděli zavírají hlavní ulici Avenida de la Republica, to je jako by v Praze zavřeli magistrálu.

    Petr Lešek

    OdpovědětVymazat
  3. Příkladů dočasného zabrání silnice pro jinou aktivitu je mnoho, nábřeží Seiny v Paříži přes léto nebo část Broadwaye v NY každý víkend. V Kolumbii je zajímavé, že s tím nápadem přišel politik a dokonce si na fenoménu veřejného prostoru postavil celou kariéru. Penalosa je fenomén dokonce i mezi urbanisty a architekty.

    OdpovědětVymazat
  4. Jitka Welserová30. ledna 2012 v 10:52

    Sice nejsem architekt, ale dovolím si vložit další příklad viděný z mého pobytu v DE - v Německu máte v neděli obchody zavřené, takže to je taky jeden z důvodů proč i při špatném počasí (deštivo) na procházkách potkáte spoustu lidí. Ale řekla bych, že to souvisí hodně i se životním stylem - vidím tady spoustu lidí aktivních i ve starším věku, senioři chodící "nordic walking" s hůlkami po parku či po lese i v brzkých ranních hodinách nejsou vyjímkou. Ve Stuttgartu pořádali každý čtvrtek večer "hromadný výlet městem", kdy vyráželi cysklisté nebo bruslaři na společnou projížďku dlouhou několik kilometrů. Auta mají zákaz vjezdu do ulic a na bezpečnost zdarma dohlíží policie. K nám se to taky časem dostane a je dobře, že na toto téma upozorňujete :-).

    OdpovědětVymazat
  5. Je velice zajímavé sledovat blogové příspěvky budějovické komunity dvou naprosto odlišných proudů. Snažím se být pozorovatelem nezávislým a rád bych zde vytvořil spojovací můstek. Opačnou polaritu k tomuto blogu, troufnu si tvrdit, tvoři Dfens. Příspěvky jsou na obou stranách z mého pohledu věcné a erudované. Bez žvanění. Zde se hlásá openspace, město bez bariér plné chodců, cyklistů, kulturního a volnočasového vyžití v symbióze s velmi ohleduplnými motoristy a s vysokou preferencí MHD. Dfens pak lepí štítek demokracie jednoduše řečeno na IAD. Svoboda je podle něj hlavně tam, kde se člověk může svobodně dopravovat odkud chce, kam chce, rychle a za přiměřenou cenu. Oba tyto náhledy na demokracii jsou přitom protimluvné. Je to myslím proto, že oba cílí na určitý extrém. Uvědomme si prosím, že město plné lidí, přepravujících se osobním vozidlem není demokracie, stejně jako město plné lidí, přepravujících se MHD, na kole nebo pěšky. V prvním případě zaplníme prostor plechem a exhalacemi, v druhém případě se nedostaneme na místo včas, dostatečně pohodlně a v kondici, nebo vůbec (bednu piva v batohu neodnesu). Nebylo by řešením a vlastně takovou variantou openspace nic neregulovat? Nestavět další obchvaty, okruhy, viadukty a magistrály na úkor veřejného prostoru, které preferují IAD a tím přivádějí další dopravu do města a na druhou stranu nezakazovat vjezd lidem v autech do centra, nestavět preferenční pruhy MHD, nezabírat cyklostezkami již fungující kapacitní komunikace? Rozvíjejme budějovické dopravní status quo rovnoměrně všemi směry. Nikomu nenadržujme. Nechť se každý z nás rozhodne, zda se bude mačkat v přeplněné MHD s nákupem na zádech, šlapat v propoceném triku z práce na kole v prudkém lijáku, či nadávat a troubit v nekonečné koloně aut. Neházejme si klacky pod nohy.

    Pikador

    OdpovědětVymazat
  6. D-fens je velmi zajímavý blog, kde můžete najít spoustu skvělých názorů, ale hodně z nich je z podstaty blogu napsáno z pohledu svobodného, mladého, zdravého muže, užívajícího denně automobil. Já s jejich názory mnohdy souhlasím. Nejsem proti stavbě dálnice D3, ani silnice R4, ani severní nebo jižní spojky. Jsem zastáncem toho, aby se do 95 procent ulic ve měste dalo zajet autem. Ale nechte architektům alespoň těch 5 procent, které jsou pro fungování města hrozně důležité. Pro normální sociální komunikaci, kdy na ulici potkáte pěknou holku a nemusíte na ní křičet, jak jí to sluší, protože kolem jezdí 20000 aut denně. Silnice vám žádnou hodnotu nevytváří, pouze omezují ztráty. Hodnota vzniká u konkrétních jednotlivců v chytrém společenském systému, který je podporuje. Proto je Švýcarsko tam, kde je. Ty jejich luxusní dálnice jsou sekundárním produktem.

    OdpovědětVymazat
  7. Svoboda je pro mne prostředkem i cílem. Nerad bych někoho nutil piknikovat na Sadech, ještě víc nerad bych mu tam zavíral průjezd.

    Pokud se podíváme na mapu Budějc, přivřeme oči a představíme si v ulicích ty desetitíce autíček, která odněkud někam musí, můžeme i jen vlastní intuicí zavírat různé ulice a představovat si, co to udělá.
    Zkuste to také, schválně, jestli přijdete na to samé, co já.

    Felix

    OdpovědětVymazat
  8. Alespoň jednou za měsíc, v neděli odpoledne na tři hodinky by to nešlo? Co by se stalo s dopravou v ČB? Totální kolaps? Ten park nefunguje jako park, protože kolem jezdí 16000 aut denně ... http://www.playbill.com/images/photo/t/i/timessqped460.jpg ... Mirek

    OdpovědětVymazat
  9. ČB jsou o víkendu naprosto prázdné....jsou bez aut, ale i bez lidí. Přijde mi tedy fajn zavřít sady, nebo náměstí alespoň v tuto dobu...nikomu nic nezakazujeme, ani nepřikazujeme, ale vymlouvat se na ucpané město je škoda. Lidé v ČB jsou dopravou tak rozdrážděni, že existují jen dva extrémní póly. Buď auta, nebo všude cyklisti, zamilovaní chodci, veverky, červená jablíčka. Pokud člověk hledá řešení někde mezi, nikdo ho nechápe, protože žádné mezi nevidí...používají se zde slova jako "Přikazovat, průtah, petice, nutit"
    TZ

    OdpovědětVymazat
  10. Navíc díky těmto dvěma protipólům si lidé ve městě protiřečí, protože ani oni neví, co chtějí. Na jednu stranu oprávněně křičí, že město dopravu neřeší, že jsou všude kolony, atd. Když město otevře problematiku koncepce dopravy a byť jen promluví o tom, že by se začala připravovat nová silnice, lidé se bouří..Bylo to u maláku, teď je to v Pětidomí, na Horákové a bude to za Stromovkou na Švábáku. Jediným (zcela chybným) řešením se zdá být stavět městské silnice mimo katastr města. K čemu?
    TZ

    OdpovědětVymazat